SkipNavLinkText
menu

Optimera uthyrningen av utrustning
med RFID-etiketter med dubbel frekvens

Fallstudie

RFID-etiketter RFID-skanner

Uthyrningsföretag kan få en betydligt effektivare verksamhet genom att använda RFID-etiketter med dubbel frekvens.

Utmaning: Automatisera och digitalisera dokumentation

Ett framgångsrikt uthyrningsföretag drabbades av växtvärk på grund av en snabbt expanderande kundbas och ett lika snabbt växande inventeringsbehov. Utrustningstillgångarna tappades ibland bort på lagret eftersom de inte alltid checkades in korrekt. Företaget hade infört processer och dokumentation men det var fortfarande svårt att få önskad nivå på lönsamheten per tillgång.

Lösning: RFID-etiketter med dubbel frekvens gav skjuts åt automatiseringen

Brady Corporation erbjöd sig att ersätta företagets streckkodsetiketter med tillförlitliga RFID-etiketter med dubbel frekvens. Program och utskriftssystem för RFID- och NFC-teknik installerades på platsen. Man levererade även skannrar, programvara för inspektion av utrustningen och integrering med företagets befintliga ERP-system.

När en kund beställer en artikel, görs en eftersökning i lagret i realtid med hjälp av fastmonterade UHF RFID-skannrar. Plockarna hittar fram, till fots eller på en gaffeltruck, till den beställda utrustningen med hjälp av sin bärbara skanner. Artiklarna passerar igenom de fastmonterade RFID-skannrarna innan de lastas på lastbilen, och lasten kan kontrolleras med en bärbar RFID-skanner på några få minuter. Det blir betydligt färre felleveranser utan att det tar väsentligt längre tid.

RFID labels

RFID-etiketter med dubbel frekvens kan inte bara skannas med professionella skannrar utan även med en modern smartphone. Kunderna kan enkelt och med stor precision begära upphämtning av specifika utrustningsartiklar som de inte längre har behov av. Allt kunderna behöver göra för att utnyttja vår avancerade tjänst är att installera en app på sin smartphone och det är en process som de kan initiera genom att exempelvis skanna en QR-kod på din anläggning. Informationen som genereras kan kopplas till din faktureringsprocess och delas med din upphämtningstjänst så att du kan vara säker på att rätt artikel återlämnas.

När utrustningen har kommit tillbaka till lagret kan personalen checka in den sekundsnabbt med hjälp av en bärbar RFID-skanner. Ett annat alternativ är att använda sig av strategiskt placerade, fastmonterade RFID-skannrar som också kan identifiera den återlämnade utrustningen och dela data som används under de kommande stegen i processen.

Eftersom varje artikel dessutom kan hittas i realtid med hjälp av RFID-lösningen, är inventeringar av lagret inte längre en utmaning. Du gör en inventering av ditt lager med några klick eller på några minuter.

Som komplement till lösningen levererade Brady även RFID-etikettskrivare. På så sätt kan kunden snabbt skapa flera RFID-etiketter och fortsätta att utveckla sitt utbud på ett flexibelt sätt.

RFID warehouse tracking

Resultat: Automatiserad utrustningshantering

Uthyrningsföretaget behöver inte längre försöka hitta utrustning som tappats bort på lagret manuellt. Hela deras aktiva lager är automatiskt tillgängligt för uthyrning tack vare en automatiserad inchecknings- och utcheckningsprocess som bygger på RFID-teknik. Det gör också att företaget kan fortsätta växa.